Veel gestelde vragen over EV-opladers en accessoires
Financiering
De voorwaarden voor subsidies voor oplaadstations verschillen sterk van land tot land. We raden je aan om contact op te nemen met de lokale autoriteiten om meer te weten te komen over subsidiemogelijkheden en de voorwaarden voor de financiering van mobiele of stationaire laadstations.
Algemene Productinformatie
Onze laders kunnen alle modellen van elektrische voertuigen op accu’s (BEV) en plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) van alle automerken opladen.
Let op: omdat de go-e oplader 22 kW ook permanent bruikbaar is op 11 kW kun je er toch voor kiezen om je niet te beperken met het oog op elektrische auto’s die je misschien in de toekomst neemt. Als je huisaansluiting niet geschikt is voor hoge laadstromen en de uitbreiding gepaard zou gaan met hoge kosten, dan is de 11kW-variant van de go-e oplader de juiste keuze.
Het belangrijkste verschil tussen de twee soorten laders is dat HOME+ een wallbox is die mobiel kan worden gebruikt terwijl HOMEfix een stationaire uitvoering is. Met de eerste kun je de lader overal mee naartoe nemen, terwijl je met de tweede in de meeste landen meer kans maakt op subsidie.
Installatie
Je hebt wel een elektricien nodig voor de go-e oplader HOMEfix en Gemini, omdat deze door een professional op het elektrische systeem van het gebouw moeten worden aangesloten.
Nee, je hoeft alleen de wandhouder vast te schroeven.
Let op: alleen verticale plaatsing van de go-e oplader is toegestaan. Anders bestaat het risico dat er water in het type 2-contact van de lader komt.
Aan de gebouwzijde moet een aardlekschakelaar type A worden geïnstalleerd en stroomopwaarts moet een stroomonderbreker worden aangesloten. De lokale installatievoorschriften moeten worden nageleefd.
Toegelaten zijn stroomonderbrekers met de karakteristiek B of C voor 16 resp. 32 ampère:
• 3- of 4-polig bij 3-fasen aansluiting
• 2-polig met eenfasige aansluiting
De automaat is een zekering die bij overbelasting uitschakelt. Hij beschermt de leiding tegen schade door oververhitting als gevolg van overmatige stroom. Voor een maximale stroom van 32 A adviseren we een kabeldiameter van ten minste
- 6 mm² voor opbouwkabels (niet in een wand geïnstalleerd)
- 6-10 mm² voor kabels in installatieleidingen
- 10 mm² voor kabels in thermisch geïsoleerde wanden.
Voor 16 A adviseren we een kabeldiameter van ten minste
- 2,5 mm² voor opbouwkabels
- 4 mm² voor kabels in installatieleidingen
- 10 mm² voor kabels in thermisch geïsoleerde wanden.
De elektricien kan echter beslissen op basis van de lokale situatie.
Een installateur moet ook rekening houden met de gelijktijdigheidsfactor! Bij het berekenen van de kabeldiameter moet de gelijktijdigheids- (of diversiteits-)factor op 1 worden ingesteld. Dit betekent dat de elektricien ervan uit moet gaan dat de kabel altijd volledig wordt belast.
- 32 A driefasig = miniatuurstroomonderbreker 3- of 4-polig 32 A (go-eCharger 22 kW).
- 16 A driefasig = miniatuurstroomonderbreker 3- of 4-polig 16 A (go-eCharger 11 kW).
- 32 A eenfasig = miniatuurstroomonderbreker 2-polig 32 A (go-eCharger 22 kW).
- 16 A eenfasig = miniatuurstroomonderbreker 2-polig 16 A (go-eCharger 11 kW).
Let op: de automaat kan worden gebruikt met karakteristiek B of C.
Let op: hoe meer ampère wordt ingesteld, des te sneller de auto wordt opgeladen. Met een lagere stroomsterkte laad je duurzamer op, wat een positief effect kan hebben op de levensduur van de accu en de stabiliteit van het stroomnet. Het werkelijke laadvermogen wordt door de auto begrensd en kan daarom lager zijn.
Afhankelijk van de uitrusting van de boordlader van de elektrische auto laadt de go-e oplader 1-, 2- of 3-fasig op. Vraag je autodealer naar het exacte laadvermogen en het aantal fasen dat wordt gebruikt om de auto op te laden.
De oplader gebruiken
Je kunt deze instelling via de app wijzigen, wat betekent dat het laadproces pas start wanneer je de lader via de app of RFID-chip vrijgeeft.
Het laadproces wordt automatisch beëindigd wanneer de accu’s van de auto zijn opgeladen of wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt die in jouw app gedefinieerd is. Je kunt ook voortijdig stoppen met opladen via de app (tabblad ‘Opladen’) of door simpelweg het laadsnoer aan de kant van het voertuig los te koppelen.
Als je de basisinstellingen van het apparaat wilt wijzigen, de comfortfuncties wilt gebruiken, de interne elektriciteitsmeter wilt uitlezen of de lader op afstand wilt bedienen, heb je de go-eCharger-app nodig. Vervolgens kun je het apparaat vanaf een korte afstand bedienen via het ingebouwde toegangspunt. Om de lader op afstand te bedienen, moet je het apparaat met je wifi-netwerk verbinden.
Nee, want de app kan ook worden gebruikt via het in de lader ingebouwde toegangspunt. Zonder wifi zijn alleen de afstandsbediening en bepaalde functies zoals flexibele elektriciteitstarieven of loadbalancing niet mogelijk.
Het laadvermogen kan via de knop op het apparaat (5 voorgedefinieerde waarden) of via de app worden ingesteld. De waarden van de toetsen kunnen in de app naar wens worden ingesteld binnen een bereik van 6 tot 16 of 32 ampère (afhankelijk van het maximale laadvermogen van de lader – 11 of 22 kW). Als je het laadvermogen tijdens het opladen wilt wijzigen, moet je de app gebruiken.
Tijdens het opladen kun je de leds niet uitschakelen. Desondanks kunnen de leds na 10 seconden in de stand-bymodus worden uitgeschakeld. Je kunt hun helderheid in de app instellen.
De go-eCharger HOME+ noch de go-eCharger HOMEfix heeft een MID-conforme meter (Measurements Instruments Directive). In bepaalde landen is een MID-gecertificeerde meter vereist om stroom te verkopen.
Let op: de laadkabel die de lader met het voertuig verbindt, is geblokkeerd tijdens het laadproces en in de standaardmodus nadat het laden is voltooid. Dit zorgt ervoor dat niemand hem kan gebruiken totdat je de kabel hebt vrijgegeven.
De zogenaamde C-ratio is een goed referentiepunt voor de laadcapaciteit, wat vriendelijk is voor de accu. Hierin wordt de relatie tussen laadstroom en accucapaciteit beschreven. Stel dat je je auto oplaadt met 22kW-stroom en de accu een capaciteit heeft van 22 kWh. Dan geldt C = 1. Als de accucapaciteit wordt gehalveerd en de laadstroom gelijk blijft, dan geldt C = 2. Hoe hoger de C-waarde, des te groter het effect van het laadproces op de levensduur van de accu. Dit kan echter alleen bij zeer hoge kilometrages worden vastgesteld. Bij C = 1 is de verkorting van de levensduur van de accu nauwelijks merkbaar.
PV-aansluiting / Flexibele stroomtarieven / Loadbalancing
Het eigenlijke laadproces met een flexibel tarief kan via de go-eCharger-app worden ingesteld. Met behulp van deze functie zoekt go-e oplader automatisch naar de goedkoopste opeenvolgende uren om je elektrische auto op te laden of naar uren waarin de prijs onder een bepaald niveau daalt.
Er is geen extra hardware nodig voor statische loadbalancing met meerdere laadstations. Je kunt de laadpunten met de app combineren in een loadbalancinggroep, waardoor de stations via de cloud gegevens met elkaar kunnen uitwisselen (wifi-verbinding vereist). Daardoor worden de prestaties van de afzonderlijke laadstations afhankelijk van het aantal opgeladen voertuigen automatisch naar beneden of naar boven bijgesteld. In de app kunnen prioriteiten voor afzonderlijke laadstations worden ingesteld.
Productfuncties
Met onze gratis app kun je het aantal geladen kWh controleren, de stroom aanpassen, veel extra functies configureren en zelfs het laadproces op afstand regelen. Auto’s kunnen ook zonder app worden opgeladen in de standaardinstelling.
De toegang tot het laadstation kan via de RFID-functie worden beperkt en gepersonaliseerd. Dit betekent dat niemand zonder toestemming een laadproces kan starten. Bovendien kunnen alle oplaadprocessen op maximaal 10 accounts worden opgeslagen. RFID maakt het mogelijk om tarieven voor verschillende gebruikers vrij te geven, te beoordelen en als CSV-bestand te exporteren. Standaard kun je zonder RFID-autorisatie opladen. Je kunt dit in de app aanpassen.
Via de go-eCharger-app kunnen verschillende instellingen worden aangepast. Bijvoorbeeld de kleuren van de leds van de lader. Helder of kleurrijk – alles helemaal naar wens. Ook de afsluiting van de kast kan individueel worden geconfigureerd. Daarnaast kan elke RFID-kaart worden toegewezen aan een persoonlijk account, waardoor de geladen stroom per kaart/gebruiker uitleesbaar is.
Met de planner kun je bepalen wanneer het opladen moet beginnen. Dit is optimaal om bijvoorbeeld ’s nachts of ’s ochtends vroeg op te laden (besparingspotentieel door nachtstroomtarieven). Van de functie profiteert ook het milieu, vergelijkbaar met de flexibele stroomfunctie. Door niet op piekmomenten op te laden, kunnen spanningspieken worden verminderd en kan de overtollige stroom ’s nachts worden gebruikt.
Aan de gebouwzijde moet een aardlekschakelaar type A worden geïnstalleerd en stroomopwaarts moet een stroomonderbreker worden aangesloten. De lokale installatievoorschriften moeten worden nageleefd.
Toegelaten zijn stroomonderbrekers met de karakteristiek B of C voor 16 resp. 32 ampère:
• 3- of 4-polig bij 3-fasen aansluiting
• 2-polig met eenfasige aansluiting
De go-e oplader kan overtollige stroom van een fotovoltaïsche installatie gebruiken via API (een open software-interface – een extra energiemanagementsysteem voor communicatie met de omvormer is nodig) om een elektrische auto op te laden. Hiervoor communiceren de lader en het energiemanagementsysteem via de API-interface (programmering door gekwalificeerd personeel vereist). Hier kun je de goed gedocumenteerde API van de oplaadbox voor de communicatie tussen de oplaadbox en de fotovoltaïsche omvormer downloaden.
Bij meerdere laadpunten per huishouden (per netaansluiting) is loadbalancing onontbeerlijk. Wanneer er meerdere elektrische voertuigen tegelijkertijd worden opgeladen, raken de normale aansluitingen van het huishouden overbelast. Met behulp van loadbalancing communiceren de laadboxen met elkaar. Dit zorgt voor een efficiënte en veilige stroomverdeling.
Toegangscontrole / RFID
De RFID-functie is bedoeld om de toegang tot het laadstation te personaliseren. Dit betekent dat niemand het opladen zonder toestemming kan starten.
De toegangscontrole kan via de app zo worden ingesteld dat er vóór het opladen een RFID-identificatie nodig is. Bij een onbekende identificatie wordt de lader niet vrijgegeven voor het opladen.
Onderhoud en verzorging
Neem het apparaat af met een met water bevochtigde doek. Reinig de lader niet met een hogedrukreiniger of onder stromend water om schade te voorkomen.
Informatie over de firmware en updates (software-updates) is te vinden in de app op het tabblad ‘Internet’.
Voor updates moet de lader actief verbonden zijn met het internet. Zodra de verbinding met het internet tot stand is gebracht, zijn eventuele updates zichtbaar in het tabblad ‘Internet’ van de app.
Kopen in de go-e Shop
Zodra je bestelling ons magazijn heeft verlaten, ontvang je per e-mail een trackingnummer waarmee je de leveringsstatus kunt controleren.
Eindklanten hebben aanspraak op garantie tot 2 jaar.
Neem contact met ons op via [email protected]. Vergeet dan niet om je adres op te geven. Dat moeten wij namelijk op het retourlabel zetten.
Ontdek Onze Slimme go-e Opladers
- Uitverkocht
go-e Oplader Pro Laadpaal
€ 1.149,00