In combinatie met de oplaadsnelheid worden eenfasig en driefasig opladen vaak genoemd. Maar precies, waar ligt het verband? En als je de oplaadsnelheid van je wallbox en je elektrische auto kent, waarom is dat niet voldoende?
1-fasenladen en 3-fasenladen
Tijdens het opladen, wat gebeurt er? Van het stroomnet loopt de stroom door de wallbox en in je elektrische auto verder.
✔ 1-fasenladen: door één enkele geleider loopt de stroom. Bedraagt het maximale oplaadvermogen 7,4 kW (in sommige landen is met een lager vermogen eenfasig opladen alleen toegestaan of mogelijk)
✔ 3-fasenladen: door drie geleiders loopt de stroom. Bedraagt de maximale oplaadsnelheid 11 kW of 22 kW.
Zoals ziet je, in de snelheid zit het verschil. Driefasige laadstations zijn, als het om de maximale oplaadsnelheid gaat, de beste keuze. Je elektrische auto kunnen laadstations met drie fasen vele malen sneller opladen dan laadstations met één fase en zijn daarom ideaal voor eigenaars van elektrische auto’s die zo snel mogelijk willen verder rijden.
Elektrische auto’s met 3-fasige tegenover 1-fasige boordlader
Een bepaald aantal oplaadfasen heeft elk elektrisch voertuig, net als elk AC-laadstation.
✔ Voorbeelden van elektrische auto’s met een driefasige boordlader: Audi e-tron, Renault Zoe, Tesla Model X, BMW i3.
✔ Voorbeelden van elektrische auto’s met een eenfasige boordlader: Opel Corsa-e*, Mazda MX-30
*In de basisuitvoering Opel Corsa-e
Ideaal is het, als je een laadstation met hetzelfde aantal fasen als je elektrische auto gebruikt. Maar daarvan is niet altijd sprake.
Wat bijvoorbeeld, gebeurt er als je een van de volgende combinaties hebt?
✔ 1-fase laadpaal – driefasige elektrische auto
✔ 3-fase laadpaal – eenfasige elektrische auto
In beide gevallen wordt je voertuig met één fase geladen, want de maximale snelheid bepaalt de zwakste schakel in de keten.
Kijk naar dit voorbeeld eens aan de hand van onze go-e oplader:
go-e oplader 11kW | go-e oplader 22kW | Opmerking | |
---|---|---|---|
1-faseladen | 1,4 kW – 3,7 kW | 1,4 kW – 7,4 kW | Er moet rekening worden gehouden met landspecifieke beperkingen |
2-faseladen | 2,8 kW – 7,4 kW | 2,8 kW – 14,8 kW | Tweefasige aansluiting van lader niet mogelijk |
3-faseladen | 4,2 kW – 11 kW | 4,2 kW – 22 kW | go-e oplader schakelt door de stroom die beschikbaar is op de aansluiting |
Opmerking: sommige elektrische voertuigen op de markt, waaronder de VW e-Golf en de Škoda Enyaq iV 50, kunnen met 2 fasen worden opgeladen. Als je met deze voertuigen de maximale laadsnelheid wilt benutten, heb je een driefasige wallbox nodig. Er bestaan geen tweefasige wallboxen.
Welke rol speelt je elektriciteitsnet hierin?
Een krachtige driefasige wallbox heb je en driefasig opladen kan je elektrische auto. De combinatie is perfect. Maar, let op, want alleen als de capaciteit van het elektriciteitsnet toereikend is, geldt dat. Namelijk, een beperkte hoeveelheid energie heeft het elektriciteitsnet van je huis, waarvan jij gebruik kunt maken. Een blackout kan optreden wanneer deze limiet je overschrijdt.
Hoeveel fasen voor het opladen van je elektrische auto beschikbaar zijn, kun je achterkomen aan de hand van de stroommeter in je huis.
✔ Als op de meter 220 / 230V staat, betekent dit dat maar één eenfasige aansluiting je kunt hebben.
✔ Alle drie de fasen kun je gebruiken wanneer je 380 / 400V, 380V of 3×220 / 230V ziet.
Opmerking: Om stroomuitval te voorkomen, bieden slimme wallboxen belastingsmanagement. Dit houdt in dat slechts een veilige hoeveelheid energie de wallbox verbruikt.
De laadkabel voor 3-fasenladen of 1-faseladen
De laadsnelheid kan ook worden beperkt door de laadkabel die je gebruikt om op te laden. Als je ons richtsnoer voor het kopen van kabels hebt gelezen, weet je waarschijnlijk al dat er verschillende soorten kabels bestaan.
Alleen geschikt voor eenfasig opladen zijn laadkabels van type 1.
Goed opletten moet je daarentegen bij het kiezen van een type 2-kabel. Om te zien hoeveel fasen de laadkabel ondersteunt, kun je de handleiding raadplegen of een blik op de stekker werpen (het uiteinde dat in het stopcontact van de auto komt). Dezelfde vulling hebben alle 7-polige gaten als de stekker drie fasen ondersteunt. Als slechts één fase ondersteund wordt, lijken de twee onderste pinnen alsof ze leeg zijn.
Opmerking: Niet alleen ondersteunt een 3-fasige laadkabel driefasig opladen, maar ook is het bruikbaar voor eenfasig opladen.
Samenvatting
Hoewel meerdere schakels in de oplaadketen bestaan, de belangrijkste factor bij je beslissing moet natuurlijk je elektrische auto zijn. Ondersteunt hij meerdere fasen, zoek dat uit en kies dan een geschikte wallbox en een bijpassende laadkabel. Een upgrade kan een uitkomst bieden als het elektriciteitsnet in je huis (bijv. omdat je huis een oude elektrische installatie heeft) de maximale laadsnelheid niet toestaat.
Ik gebruik de go-e oplader nu al meer dan een jaar en het is superhandig dat hij met 3-fasen opladen zelf kiest wanneer de beste moment is om te laden.